lørdag 3. november 2012

Kjøkkenet vårt


Det sies at "kjøkkenet er husets hjerte".
Det er mye sannhet i akkurat det.



Mye tid blir brukt på kjøkkenet i løpet av ei heilt vanlig uke.
Derfor er det viktig med et kjøkken ein trives med,
som er fint, men likevel praktisk.

Vi har valgt å ha et kjøkken uten spisebord.
Kun kjøkkeninnredning er det på vårt kjøkken,
så er det åpent inn til spisestua, så de to romma går nesten i ett.
Det er godt å ha et eget rom som spisestue.
Da blir spiseavdelinga ikke ein del av kjøkkenet, og heller ikke ein del 
av stua.
Vi er veldig fornøyde med løsninga.

Vi har også bevisst valgt å ikke ha mange overskaper.
Av erfaring veit vi at det som regel bare samles på mye som
uansett aldri blir brukt i overskapene. Da er det bedre å la være å dra
det i hus i utgangspunktet.
Den andre viktige grunnen er at husmora i heimen ikke er spesielt lang,
og jeg synes det er VELDIG tungvint å klatre på stoler, og det som ellers måtte
være tilgjengelig, når jeg skal ha tak i noe på mitt eget kjøkken.

Så sida kjøkkenet vårt er såpass stort at vi hadde muligheten til det,
så droppa vi like godt overskapene.
På den måten ser kjøkkenet mye mer åpent ut også, synes vi.





Ganske moro å undersøke hva som skjuler seg i skuffer og skap
Vi har ein liten krok på kjøkkenet uten innredning. 
Den opprinnelige planen der var å pusse opp den gamle etasjeovnen 
som stod i det gamle huset og ha på kjøkkenet som et møbel.
Men tida har gått, og vi har dessverre ikke hatt tid til å ta fatt på det
prosjektet foreløpig, så det må bli lenger fram.
Jeg har derfor ønska meg en slagbenk til denna kroken, og
gjør egentlig det fortsatt.

Men som ein midlertidig løsning så fant vi ei gammal kiste som stod igjen her,
og den har inntil videre fått plassen i kroken på kjøkkenet.


Så får vi se etterhvert om kista skal få ein anna plass hvis jeg får
mitt ønske om ein slagbenk oppfylt.


Fortsatt god helg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar